|
Rákellenes zöldségek és gyümölcsök |
|
A montreáli Saint-Justine Kórház molekuláris orvostani laboratóriumában kísérleteket folytattak a zöldségek és gyümölcsök daganatellenes hatóanyagainak a beazonosítására, mert már korábbi kutatások eredményekén bizonyítást nyert, hogy a nyers táplálékok összetevői gátolják a rák kifejlődését és növekedését.
|
|
hirdetés
Kísérlet folyt például a John Hopkins Egyetemen is, ahol a egy ilyen fitokémiai összetevőt, a sulfophant, mely megtalálható a brokkoliban, kelbimbóban, fehérrépában adta be patkányoknak. A kísérleti állatokat előzetesen emlőrákot okozó anyaggal oltották be, így tudták megfigyelni, hogy a sulfopan nemcsak jelentősen csökkentette a tumorok méretét és számát, hanem késleltette fejlődésüket is. A kutatók szerint ezek a fitokémiai összetevők megnövelik a rákot okozók ellen védő enzimek teljesítményét.
Az élethez tehát nem csak a már eddig is ismert alapelemek a víz, aminosavak (9), zsírsavak (2), vitaminok (13), ásványi anyagok (13) nélkülözhetetlenek, hanem a fitokémiai összetevők és az enzimek.
Fontos megjegyezni, hogy montreáli Saint-Justine Kórház molekuláris orvostani laboratóriumában kimutatták, hogy a rák kialakulása szempontjából szerepet játszó szabadgyökök megkötésében ezek a fitokémiai vegyületek sokkal hatékonyabbak, mint a vitaminok! Mely tény indokoltabbá teszi a nyers zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának szükségességét, mint a vitamintabletták fogyasztását.
Lássuk tehát a leginkább daganatellenes zöldségek és gyümölcsök listáját:
1. A káposztafélék – brokkoli, fejes káposzta, karfiol, bimbóskel, leveles káposzta – mind a vadkáposztából származnak, mely keresztesvirágú zöldségfélékről kiderült, hogy jelentős mennyiségben, sokféle daganatellenes vegyületet tartalmaznak, melyek a daganatokozó anyagok sejtromboló, ártalmas hatásainak gátlásával lefékezik a sejtek rosszindulatúvá válását. ott vannak a daganatnövekedést leginkább megakadályozni képes táplálékok sorában. A brokkoli és a bimbóskel e daganatellenes molekulák különösen gazdag forrásai, ezért tanácsos lenne ezeket rendszeresen fogyasztani.
2. A fokhagyma és a vöröshagymafélékben található vegyületek daganatellenes hatását, a bennük található kénvegyületeknek tulajdonítják. Nemcsak a rosszindulatú folyamatok kialakulását akadályozzák meg, hanem közvetlenül akadályozzák meg a daganat növekedését. Ezek a daganatellenes molekulák a hagymafélék szétzúzásával szabadulnak fel, ezért ne a tubusos fokhagymát, hanem a frissen zúzottat fogyasszuk. A fokhagymát az egyik legjobb daganatellenes vegyületek forrásának tartják!
3. A kutatások a szójababról is bebizonyították, hogy rák ellenes hatású, fogyasztásának javaslatát azonban számos vita övezi. Érvként lehet ellene felhozni azt, hogy általában hőkezelt formában kapható és sok esetben génkezelt típusokat árulnak csak.
4. A bogyós gyümölcsök (pl. málna, földieper, fekete áfonya, tőzegáfonya, alma, szőlő, szeder, cseresznye, szilva, avokádó, körte..stb) a daganatellenes hatású polifenolok, vagyis az ellagilsav, az antocianidinek és a proanthocianidinek kiváltságos forrásai, fogyasszuk őket is gyakran!
5. A legnagyobb táplálkozásbeli hiány, ami jelenleg a nyugati országokat érinti, az omega-3 típusú zsírsavak nem kellő mértékű fogyasztásából adódik. Ezek a zsírsavak nemcsak a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében játszanak komoly szerepet, hanem egyre több kísérlet eredménye mutatja azt, hogy ezeknek a zsírsavaknak a daganatképződés megakadályozásában is fontos szerepük lehet. Kitűnő növényi forrásai: dió vagy frissen őrölt lenmag.
6. Paradicsom vörös festékanyaga a likopen daganatellenes vegyület, mely megfigyelések szerint olaj hozzáadásával könnyebben fel tud szívódni, ezért tanácsos mellé olajos magvakat, pl. diót fogyasztani.
7. A citrusfélék (grépfrút, citrom, narancs, mandarin) a daganatos betegségek megakadályozásának fontos táplálékai, egyrészt mivel közvetlenül képesek a ráksejtekre hatni, másrészt pedig azért, mert képesek megnövelni a táplálkozásunkban jelen lévő, egyéb fitokémiai vegyületek daganatellenes hatékonyságát. A citrusfélék gyümölcs vagy préselt lé formájában történő fogyasztása egyedülálló forrásként teszi lehetővé e daganatellenes molekulák, valamint számos, naponta szükséges vitamin és ásványi anyag szervezetünkbe jutását.
Néhány daganatellenes szer napi adagja:
| Kelbimbó |
1/2 csésze* |
| Brokkoli, karfiol, káposzta |
1/2 csésze |
| Fokhagyma |
2 gerezd |
| Spenót, zsázsa |
1/2 csésze |
| Frissen őrölt lenmag |
1 evőkanál |
| Paradicsom |
1 evők. |
| Érett áfonya, málna |
1/2 csésze |
| Szőlő |
1/2 csésze |
| Cirusok préselt leve |
1/2 csésze |
*1 csésze= 3 dl
Ne feledjük, a táplálkozásban nagyon fontos a változatosság, a mértékletesség és a rendszeresség!
|